Hogy változtatnám meg az életem, ha...?

2017.05.05 07:52

Többet jelent-e annak az embereknek a gondolata az élet értelméről, a boldogságról vagy az élet céljáról, aki egy zuhanó repülőgépen fél perc múlva föltehetően meghal? Miért gondoljuk azt, hogy ha ő mondja, az jobban számít?

Talán azért, mert neki már semmilyen választása nincs, és ott az életlehetőségek egész minimálissá lettek. Zuhan lefelé egy géppel, és az ő véleményére vagyunk kíváncsiak. Nem arra az emberre, aki választási és döntési szabadságában bármit lehet, az ő dolga nem érdekel minket. Ric Elias-nak a 1549-es járat első ülésén volt helye, azon a gépen, amelyik 3 perccel a felszállás után balesetet szenvedett, és a New-York-i Hudson folyóban landolt. Mi ment keresztül a fejében mindeközben?

  1. Ha van egy fontos ember és egy jó bor, ki kell nyitni és meg kell inni vele

„Megtanultam, hogy minden egy pillanat alatt változik meg. Arra a gondoltam, hogy mit szerettem volna elérni az életben, és a kapcsolatokra, amiket rendbe akartam hozni, és az élményekre, amiket át akartam élni, de nem tettem. 

Nagyon világosan rájöttem, hogy másképp éltem, mint ahogy kellett volna. Kitaláltam egy mondást, miszerint … Rossz borokat gyűjtök. 

Hogy ha van velem valaki, akivel jó lenni, és van a kezünk ügyében egy palack jó vörösbor, ki kell nyitni és meg kell inni.  Nem kell halogatni, nincs mire várni - amit halogatunk, az nagyon könnyen mulasztássá válik. Majd egy másik ember, majd egy másik alkalom, majd egy másik… s elmulasztjuk pont azt, amiért érdemes élni.

Ez egy pillanatszerű megvilágosodás. A válasz erre a fölismerésre a cselekvésben van.

  1. Dolgok helyett emberekre kellett volna időt szánnom

Ric Elias azt mondja: „Ahogy visszanéztem az életemre, rádöbbentem arra, hogy az időmet olyan dolgokra fecséreltem, amik nem számítanak; olyan emberek helyett, akik számítanak. Ez a következőre vezetett: nagyon tudatosan döntöttem amellett, hogy a negatív érzéseket, a negatív hatásokat és dolgokat ki akarom zárni az életemből. Ennek egy látható következménye lett: két éve egyetlen egyszer sem veszekedtem a feleségemmel. Előtte gyakran veszekedtem vele. Hát csak nem fogom ilyenre szánni az időt?”

Aztán a következő: „Arra is rájöttem, hogy van egy kulcsa annak, hogy miért nem veszekszem a feleségemmel két éve… sokkal fontosabb nekem az, hogy boldog legyek, mint hogy igazam legyen.”

A válasz erre a fölismerésre a kapcsolatokkal eltöltött idő választásában van.

  1. A halálban nincs semmi félelmetes, csak szomorúság van benne

Azt mondta, hogy a legutolsó dolog, amit átélt a becsapódás előtt, hogy volt egy téveszméje a halálról.

„Egészen eddig azt gondoltam, hogy a halál félelmetes. Ahogy néhány másodperc választott el a haláltól, éreztem, hogy semmi félelmetes nincs benne, viszont szomorú lettem. Miért lettem szomorú? Azért, amit kihagytam és elmulasztottam az életemben, amit érdemes lett volna megtenni.

 

Egy csodát kaptam ajándékba, hogy aznap nem haltam meg. Még egy ajándékot kaptam, hogy megpillanthattam a jövőt, és visszajöhettem, hogy máshogy éljek. És arra bátorítok mindenkit, aki ma repül, képzelje el, hogy ugyanez történik a repülőjén -remélem nem - de képzeljék el, hogyan változnának meg? Mit végeznének el, amit eddig halogattak, mert azt hiszik, hogy örökké élnek? Hogyan változtatnák meg a kapcsolataikat?”

 

 

forrás: ted.com - Ric Elias: 3 dolog, amit megtanultam, miközben a gépem becsapódott

            Pál Feri előadásai